OM SPORT VALUES

Sport Values bildades av Niklas Lovefall, en före detta elitdomare i ishockey. 
Idén till det digitala utbildningskonceptet som nu sprids över Sverige kommer från när Niklas engagerades som domarcoach för ungdomsdomare.

"Det jag såg när jag hjälpte unga domare att döma sina första matcher gjorde mig först chockad, och sedan arg", säger Niklas. 
"Föräldrar, ledare och spelare, alla skrek och protesterade mot minsta lilla som de 12-14 åriga domarna gjorde. De dömde sina första matcher och det var värre än flertalet matcher jag dömde i SHL."

"När jag började sätta mig in i problematiken med klimat runt matcher insåg jag snart  att det inte bara berör ungdomsdomare utan även barn och ungdomar som utför idrotten."

Det är flera kommuner som jobbar tillsammans med er idag, varför?

"Det är tack vare möjligheten att kvalitetssäkra andra föreningars värdegrundsarbete på ett mätbart sätt, något som kommuner inte kunnat göra förut. Idag betalas föreningsbidrag ut till föreningar som kommunen inte vet har ett fungerande värdegrundsarbete." 

Vem betalar för utbildningen?

"Ibland är det enskilda föreningar, i vissa fall kommuner och i andra fall sponsorer. Samtliga företag som jag presenterar utbildningskonceptet för ser positivt på utbildningen eftersom alla företag som sponsrar ungdomsidrott vill att föreningen ska arbeta med social hållbarhet, genom till exempel värdegrundsarbete."
"Det som tilltalar kommuner är att värdegrundsarbetet i föreningarna blir mätbart tack vare den digitala utbildningen"
"Det känns extra kul att RF-SISU, som jag jobbade på för många år sedan, ser utbildningen som en stor möjlighet att stötta föreningar tack vare underlaget från utbildningen. De är en självklar partner till Sport Values."

Vad tror du talar för att utbildningen gör skillnad i längden?

"Dels att utbildningen når så många föräldrar, vilket är helt unikt. Det är svårt att få föräldrar till fysiska möten och utbildningar men med den här digitala utbildningen som tar15- 20 minuter att göra når vi ofta runt 70% av föräldrarna."
"Sedan är ett resultat av utbildningen viktigt, nämligen att föräldrarnas vilja att ta ansvar ökar. Innan utbildningen var det 54% av föräldrarna som på något sätt agerade när de hörde andra föräldrar bete sig illa. Efter utbildningen säger 98% att de kommer agera. Den ökningen av ansvarstagande ger goda möjligheter att föräldrar som kollektiv kan skapa en beteendeförändring, en slags hjälp till självhjälp".